Élmények
Virga Kriszta - Doctusoft

Amikor a párhuzamos világok mégiscsak találkoznak avagy ne pánikolj, nincs rá semmi ok (így utólag !)

Sziasztok, röviden szeretnék beszámolni a mentor cégemmel való első találkozásomról, mert olyan inspiráló és egyben megnyugtató is volt számomra, hogy úgy gondoltam, ezt mindenképpen megosztom mindenkivel, aki itt van.

A Doctusoft-tal lettem összekapcsolva, ahonnan a HR-es Andreával gyors és kedves e-mail váltás után meg is állapodtunk egy időpontban, amikor várnak. Ekkor rögtön 3 kissé kellemetlen gondolatom is támadt: 1. lesz egy kötelező, udvarias, formális „pofavizit,” 2. miután megnéztem a honlapjukat (ami nagyon trendi, nagyon profi) kicsit be is rezeltem, hogy milyen kellemetlen lesz a sok „okos infós” (udvariasságból nem akarom leírni a kocka szót) között szakmailag kis tudású tanárként megjelenni, 3. ráadásul csak nagyon halvány elképzelésem volt a felhőalapú fejlesztésről, ami a fő profiljuk, és ez még tovább növelte bennem a bizonytalanságot, hogy vajon jó lesz-e ez az egész.

Nos, a nagyon menő, nekem nagyon is XXI. századi irodába (igazából egy irodaház teljes emeletére) lépve az első pillanatban még bennem volt az a kellemetlen kis érzés, hogy mit is keresek én itt és vajon mit fogunk tudni ebből kihozni?

Azonban Stéber Andrea (HR-es) olyan természetességgel és kedvességgel vezetett körbe, olyan profin oldotta fel bennem az összes feszültséget, hogy azért csak egy nagy köszönet járhat neki. Amit elmesélt a cégről, nekem teljesen UFO dolognak tűnt... Nem csak azért, mert még nem teljesen látom át ezt az egész felhő alapú fejlesztést és nem csak azért, mert azok a gépek, monitorok, irodák annyira futurisztikusan korszerűek, hanem azért is, mert az a fajta tudásmenedzsment és vállalati kultúra, amit ott kialakítottak maguknak, számomra (és talán mondhatom, hogy számunkra, tanárok számára) teljesen elképesztő volt. Nagyon sok időt, energiát, kapacitást fordítanak arra, hogy szabadon, folyamatosan fejlődjenek és egyre jobb, korszerűbb tudásbázissal rendelkezzenek és ezt amennyire lehet, szívesen meg is osztják.

Mikor Andrea azt mondta, hogy az egyik vezetővel, Boscha Istvánnal is találkozni fogunk, még akkor is azt hittem, hogy egy rövid, udvarias bemutatkozás lesz, de egyáltalán nem ez történt.

István olyan kedvesen, barátságosan, ugyanakkor érdeklődve és lelkesen állt az egészhez, ami engem teljesen ledöbbentett. Olyan mondatok, gondolatok hangzottak el, melyeket én addig csak előadásokon, ppt-ken láttam…

Időtávokról, mérföldkövekről, sikerpontokról beszélgettünk, melyeket jó lenne elérnünk, minden mondaton, gondolaton az érződött, hogy valóban szeretnék, hogy ez az egész sikeres és hatékony legyen…

Talán a legérthetőbb példa erre a mentalitásra az, hogy amikor szóba került az iskolákban található gépparkok kora és minősége (amit mindannyian ismerünk), akkor István ugyan először kissé megrökönyödött, de nem azt mondta, hogy „ááá…. ez így lehetetlen!”, hanem a következő pillanatban már azon ment az ötletelés, hogy hogyan is lehetne lehetőségeinkhez igazítani mindazt a tudást, amit át szeretnének adni.

Ilyen jó hangulatú, hatékony és megoldásközpontú megbeszélésen már nagyon régen voltam. De a legjobb az egészben az az élmény és érzés volt, hogy azt érezhettem, hogy ők ezt szívesen, természetes odafigyeléssel teszik, nem tehernek, hanem érdekes és hasznos feladatnak tekintve a mentorálást.

Ennek talán legékesebb bizonyítéka az, hogy a tanév végéig 2 heti rendszerességgel kaptam fix időpontot hozzájuk, amikor közösen dolgozhatunk azon, hogy a kerettantervhez igazodva, korszerű, friss, hasznos tudást adhassunk át a diákjainknak.

Nézzétek… érzem, hogy ez az egész úgy hangzik, mint egy fizetett hirdetés vagy kortes beszéd az Infotanár Mentor Program mellett, de higgyétek el, nem az!

Mindez tényleg így történt és én azt hiszem, hogy ilyen személyes, inspiráló, tudásátadáshoz kapcsolódó élmény nem túl gyakran történik meg velünk... : )

Virga Kriszta

Vaskó Ilona - Dolphio

Életszerű helyzetben, élmenyszerűen kerültem közel az általam oktatott elméleti anyaghoz. Láttam, hogy van értelme tanítanom a specifikálást, a programtervezés lépéseit, a tesztelést, hogy hogyan is működik valódi élethelyzetben. Hogy ez nem csak felesleges papírok halmaza, hanem komoly tervezési munka mellett, komoly csapatmunka folyik. Az az élmény, hogy gyakorlatban láthattam, azt, amit elméletben elmondok, az felbecsülhetetlen élmény volt. Azt éreztem, hogy van értelme a munkámnak, hogy nem felesleges dolgokat akarok letolni a tanulóim torkán.

Köszönöm, hogy lehetőségem volt részt venni a programban.

Vaskó Ilona

Szüsz Éva - Atos

Az Atos Magyarország Kft üzleti ügyfeleknek szállít komplex, főleg Microsoft technológiákat alkalmazó megoldásokat. A megbeszélt időpontban Nyisztor Andor ügyvezetőhöz egy munkatársa kísért be, aki már várta az érkezésemet. Bemutatta röviden a cég fejlődését, munkájukat. Elmondta, hogy bővíteni szeretnék a létszámot, de nehezen találnak megfelelő jelentkezőket a meghirdetett pozíciókra. Elmesélte, hogy egy svájci cég részeként működnek, és napi szinten, angol nyelven kell videó konferenciákon és telefonon kommunikálni az ügyfelekkel. Náluk nincs szétválasztva az ügyfélkapcsolati és a fejlesztői pozíció, ezért mindenkinek jó kommunikációs készséggel kell rendelkeznie. Én is bemutattam az iskolánkban folyó informatikai képzéseket, milyen tantárgyakat tanítunk, milyen programokkal próbáljuk a diákokat közelebb vinni a munka világához. Andor nagy figyelemmel és érdeklődve hallgatta az iskolai beszámolómat. Megpróbáltunk olyan pontokat találni, ahol együtt tudunk működni. Végül abban egyeztünk meg, hogy a szoftverfejlesztő osztályból alkalmanként 3-4 diákot elviszek és egy-egy munkafolyamatba betekintést nyerhetünk. Ennek előkészítése érdekében májusban néhány alkalommal szervezünk találkozót, ahol a tanulókkal közösen meglátogatjuk a céget, és a tapasztalatok alapján szeptembertől részletes programot dolgozunk ki. Engem nagyon meglepett, hogy mennyire kedvesen és segítőkészen fogadtak, holott közvetlen haszna nem származik a cégnek a velünk való kapcsolatból. Inkább csak plusz munka, de azt mondta, hogy a kollégái is szívesen foglalkoznak a diákokkal. Már többen is jelentkeztek, hogy részt vesznek a programban. Az első találkozás után csak pozitív élményekről tudok beszámolni. Mindenkinek ajánlom, hogy kapcsolódjon be a programba, ha van rá lehetősége. Nálunk az iskolában a kollégáim rögtön jelentkeztek, amikor meséltem nekik a találkozóról.

Szüsz Éva, Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Bolyai János Műszaki Szakgimnáziuma és Kollégiuma (Budapest)

Czakó Károly

Mentorunk, Rigó Tamás két előadást is tartott iskolánkban. Ezen részt vettek az informatikai szakközépiskola 11. évfolyamos tanulói és az informatikai rendszergazda képzés végzős tanulói. Az előadás első részének tartalma: „IT a föld és felhő között” volt. A témával kapcsolatos ismeretek minimálisan szerepelnek a szakközépiskolás tanulók tananyagjaiban. A témakör nagyon érdekes és hasznos információkat tartalmazott. Az „óra” az Office 365 bemutatásával folytatódott, kiemelve a kevésbé, vagy egyáltalán nem ismert szolgáltatásokat. Az előadás végén Tamás az Azure főbb komponenseit mutatta be saját felületén keresztül. Nekem is nagyon tetszett éles környezetben látni a felhő adta lehetőségeket. Iskolánkban sok SNI- s tanuló van. Tamás az előadás végén motiválta a tanulókat, személyes élményeivel ösztönözve őket az informatika területén történő elhelyezkedésre. A második előadáson gyakorlatorientált feladatok voltak: Azure trial fiók létrehozása, virtuális gépek létrehozása, WebApp létrehozása. Ezeket a tanulók számítógépen, közösen készítették el. Előtte az egyes szolgáltatások elméleti hátterének ismertetésére került sor, majd a gyakorlati megvalósítás bemutatása következett éles környezetben. Nagyon tetszett a tanulóknak, hogy mindenki önállóan hozhatott létre virtuális gépeket, webalkalmazást, amit utána feltöltött a felhőbe, majd publikálta. Úgy gondolom, hogy nagyon hasznos volt a tanulók számára a két előadás. Köszönöm, hogy részt vehettem a programban.

Czakó Károly, Addetur Baptista Gimnázium, Szakgimnázium és Szakiskola (Budapest)

Szűcs Ferenc - Liligo

Múlt hét pénteken megtörtént az első – és reményeim szerint nem az utolsó – személyes találkozó a Liligónál. Beszélgettünk az általuk végzett fejlesztési feladatokról, a cég munkájáról és arról, hogy milyen lenne az ideális junior fejlesztő, milyen nehézségek és szakadékok vannak a szakképzés és a munkaerőpiac között. Az iskolánk – ami ugye nem állami fenntartású, így már keretszámokat sem kap a következő tanévre – elsődleges célja olyan stratégiai partnerek felkutatása, akik saját szakmai tudásbázisukkal, gyakorlati helyek és/vagy oktatás felajánlásával pluszt tudnak hozzátenni az általunk oktatott szakképzésekhez. Ami vonzóbbá teszi a képzést még úgy is, hogy költségtérítéses. Első körben szerveznénk egy „üzemlátogatást”, hogy a tanulóink megismerkedjenek egy ilyen környezettel, betekintést kapjanak a szakmába. A továbbiakban, ha erre lesz kapacitás részükről és tőlünk pedig alkalmas jelölt, akkor amolyan „nyári gyakorlat” keretén belül egy kis továbbképzést tartanának – még nekem is :) A magam részéről élveztem a látogatást, hiszen én sem jutok el minden nap egy piaci céghez :) Köszönjük a szervezést és ha még van ilyen lehetőség akkor azt nagyon hálásan vennénk.

Szűcs Ferenc, Budapesti Innovatív Gimnázium és Szakgimnázium