Élmények
Virga Kriszta - Doctusoft

Amikor a párhuzamos világok mégiscsak találkoznak avagy ne pánikolj, nincs rá semmi ok (így utólag !)

Sziasztok, röviden szeretnék beszámolni a mentor cégemmel való első találkozásomról, mert olyan inspiráló és egyben megnyugtató is volt számomra, hogy úgy gondoltam, ezt mindenképpen megosztom mindenkivel, aki itt van.

A Doctusoft-tal lettem összekapcsolva, ahonnan a HR-es Andreával gyors és kedves e-mail váltás után meg is állapodtunk egy időpontban, amikor várnak. Ekkor rögtön 3 kissé kellemetlen gondolatom is támadt: 1. lesz egy kötelező, udvarias, formális „pofavizit,” 2. miután megnéztem a honlapjukat (ami nagyon trendi, nagyon profi) kicsit be is rezeltem, hogy milyen kellemetlen lesz a sok „okos infós” (udvariasságból nem akarom leírni a kocka szót) között szakmailag kis tudású tanárként megjelenni, 3. ráadásul csak nagyon halvány elképzelésem volt a felhőalapú fejlesztésről, ami a fő profiljuk, és ez még tovább növelte bennem a bizonytalanságot, hogy vajon jó lesz-e ez az egész.

Nos, a nagyon menő, nekem nagyon is XXI. századi irodába (igazából egy irodaház teljes emeletére) lépve az első pillanatban még bennem volt az a kellemetlen kis érzés, hogy mit is keresek én itt és vajon mit fogunk tudni ebből kihozni?

Azonban Stéber Andrea (HR-es) olyan természetességgel és kedvességgel vezetett körbe, olyan profin oldotta fel bennem az összes feszültséget, hogy azért csak egy nagy köszönet járhat neki. Amit elmesélt a cégről, nekem teljesen UFO dolognak tűnt... Nem csak azért, mert még nem teljesen látom át ezt az egész felhő alapú fejlesztést és nem csak azért, mert azok a gépek, monitorok, irodák annyira futurisztikusan korszerűek, hanem azért is, mert az a fajta tudásmenedzsment és vállalati kultúra, amit ott kialakítottak maguknak, számomra (és talán mondhatom, hogy számunkra, tanárok számára) teljesen elképesztő volt. Nagyon sok időt, energiát, kapacitást fordítanak arra, hogy szabadon, folyamatosan fejlődjenek és egyre jobb, korszerűbb tudásbázissal rendelkezzenek és ezt amennyire lehet, szívesen meg is osztják.

Mikor Andrea azt mondta, hogy az egyik vezetővel, Boscha Istvánnal is találkozni fogunk, még akkor is azt hittem, hogy egy rövid, udvarias bemutatkozás lesz, de egyáltalán nem ez történt.

István olyan kedvesen, barátságosan, ugyanakkor érdeklődve és lelkesen állt az egészhez, ami engem teljesen ledöbbentett. Olyan mondatok, gondolatok hangzottak el, melyeket én addig csak előadásokon, ppt-ken láttam…

Időtávokról, mérföldkövekről, sikerpontokról beszélgettünk, melyeket jó lenne elérnünk, minden mondaton, gondolaton az érződött, hogy valóban szeretnék, hogy ez az egész sikeres és hatékony legyen…

Talán a legérthetőbb példa erre a mentalitásra az, hogy amikor szóba került az iskolákban található gépparkok kora és minősége (amit mindannyian ismerünk), akkor István ugyan először kissé megrökönyödött, de nem azt mondta, hogy „ááá…. ez így lehetetlen!”, hanem a következő pillanatban már azon ment az ötletelés, hogy hogyan is lehetne lehetőségeinkhez igazítani mindazt a tudást, amit át szeretnének adni.

Ilyen jó hangulatú, hatékony és megoldásközpontú megbeszélésen már nagyon régen voltam. De a legjobb az egészben az az élmény és érzés volt, hogy azt érezhettem, hogy ők ezt szívesen, természetes odafigyeléssel teszik, nem tehernek, hanem érdekes és hasznos feladatnak tekintve a mentorálást.

Ennek talán legékesebb bizonyítéka az, hogy a tanév végéig 2 heti rendszerességgel kaptam fix időpontot hozzájuk, amikor közösen dolgozhatunk azon, hogy a kerettantervhez igazodva, korszerű, friss, hasznos tudást adhassunk át a diákjainknak.

Nézzétek… érzem, hogy ez az egész úgy hangzik, mint egy fizetett hirdetés vagy kortes beszéd az Infotanár Mentor Program mellett, de higgyétek el, nem az!

Mindez tényleg így történt és én azt hiszem, hogy ilyen személyes, inspiráló, tudásátadáshoz kapcsolódó élmény nem túl gyakran történik meg velünk... : )

Virga Kriszta

Vaskó Ilona - Dolphio

Életszerű helyzetben, élmenyszerűen kerültem közel az általam oktatott elméleti anyaghoz. Láttam, hogy van értelme tanítanom a specifikálást, a programtervezés lépéseit, a tesztelést, hogy hogyan is működik valódi élethelyzetben. Hogy ez nem csak felesleges papírok halmaza, hanem komoly tervezési munka mellett, komoly csapatmunka folyik. Az az élmény, hogy gyakorlatban láthattam, azt, amit elméletben elmondok, az felbecsülhetetlen élmény volt. Azt éreztem, hogy van értelme a munkámnak, hogy nem felesleges dolgokat akarok letolni a tanulóim torkán.

Köszönöm, hogy lehetőségem volt részt venni a programban.

Vaskó Ilona

Szüsz Éva - Atos

Az Atos Magyarország Kft üzleti ügyfeleknek szállít komplex, főleg Microsoft technológiákat alkalmazó megoldásokat. A megbeszélt időpontban Nyisztor Andor ügyvezetőhöz egy munkatársa kísért be, aki már várta az érkezésemet. Bemutatta röviden a cég fejlődését, munkájukat. Elmondta, hogy bővíteni szeretnék a létszámot, de nehezen találnak megfelelő jelentkezőket a meghirdetett pozíciókra. Elmesélte, hogy egy svájci cég részeként működnek, és napi szinten, angol nyelven kell videó konferenciákon és telefonon kommunikálni az ügyfelekkel. Náluk nincs szétválasztva az ügyfélkapcsolati és a fejlesztői pozíció, ezért mindenkinek jó kommunikációs készséggel kell rendelkeznie. Én is bemutattam az iskolánkban folyó informatikai képzéseket, milyen tantárgyakat tanítunk, milyen programokkal próbáljuk a diákokat közelebb vinni a munka világához. Andor nagy figyelemmel és érdeklődve hallgatta az iskolai beszámolómat. Megpróbáltunk olyan pontokat találni, ahol együtt tudunk működni. Végül abban egyeztünk meg, hogy a szoftverfejlesztő osztályból alkalmanként 3-4 diákot elviszek és egy-egy munkafolyamatba betekintést nyerhetünk. Ennek előkészítése érdekében májusban néhány alkalommal szervezünk találkozót, ahol a tanulókkal közösen meglátogatjuk a céget, és a tapasztalatok alapján szeptembertől részletes programot dolgozunk ki. Engem nagyon meglepett, hogy mennyire kedvesen és segítőkészen fogadtak, holott közvetlen haszna nem származik a cégnek a velünk való kapcsolatból. Inkább csak plusz munka, de azt mondta, hogy a kollégái is szívesen foglalkoznak a diákokkal. Már többen is jelentkeztek, hogy részt vesznek a programban. Az első találkozás után csak pozitív élményekről tudok beszámolni. Mindenkinek ajánlom, hogy kapcsolódjon be a programba, ha van rá lehetősége. Nálunk az iskolában a kollégáim rögtön jelentkeztek, amikor meséltem nekik a találkozóról.

Szüsz Éva, Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Bolyai János Műszaki Szakgimnáziuma és Kollégiuma (Budapest)

Czakó Károly

Mentorunk, Rigó Tamás két előadást is tartott iskolánkban. Ezen részt vettek az informatikai szakközépiskola 11. évfolyamos tanulói és az informatikai rendszergazda képzés végzős tanulói. Az előadás első részének tartalma: „IT a föld és felhő között” volt. A témával kapcsolatos ismeretek minimálisan szerepelnek a szakközépiskolás tanulók tananyagjaiban. A témakör nagyon érdekes és hasznos információkat tartalmazott. Az „óra” az Office 365 bemutatásával folytatódott, kiemelve a kevésbé, vagy egyáltalán nem ismert szolgáltatásokat. Az előadás végén Tamás az Azure főbb komponenseit mutatta be saját felületén keresztül. Nekem is nagyon tetszett éles környezetben látni a felhő adta lehetőségeket. Iskolánkban sok SNI- s tanuló van. Tamás az előadás végén motiválta a tanulókat, személyes élményeivel ösztönözve őket az informatika területén történő elhelyezkedésre. A második előadáson gyakorlatorientált feladatok voltak: Azure trial fiók létrehozása, virtuális gépek létrehozása, WebApp létrehozása. Ezeket a tanulók számítógépen, közösen készítették el. Előtte az egyes szolgáltatások elméleti hátterének ismertetésére került sor, majd a gyakorlati megvalósítás bemutatása következett éles környezetben. Nagyon tetszett a tanulóknak, hogy mindenki önállóan hozhatott létre virtuális gépeket, webalkalmazást, amit utána feltöltött a felhőbe, majd publikálta. Úgy gondolom, hogy nagyon hasznos volt a tanulók számára a két előadás. Köszönöm, hogy részt vehettem a programban.

Czakó Károly, Addetur Baptista Gimnázium, Szakgimnázium és Szakiskola (Budapest)

Szűcs Ferenc - Liligo

Múlt hét pénteken megtörtént az első – és reményeim szerint nem az utolsó – személyes találkozó a Liligónál. Beszélgettünk az általuk végzett fejlesztési feladatokról, a cég munkájáról és arról, hogy milyen lenne az ideális junior fejlesztő, milyen nehézségek és szakadékok vannak a szakképzés és a munkaerőpiac között. Az iskolánk – ami ugye nem állami fenntartású, így már keretszámokat sem kap a következő tanévre – elsődleges célja olyan stratégiai partnerek felkutatása, akik saját szakmai tudásbázisukkal, gyakorlati helyek és/vagy oktatás felajánlásával pluszt tudnak hozzátenni az általunk oktatott szakképzésekhez. Ami vonzóbbá teszi a képzést még úgy is, hogy költségtérítéses. Első körben szerveznénk egy „üzemlátogatást”, hogy a tanulóink megismerkedjenek egy ilyen környezettel, betekintést kapjanak a szakmába. A továbbiakban, ha erre lesz kapacitás részükről és tőlünk pedig alkalmas jelölt, akkor amolyan „nyári gyakorlat” keretén belül egy kis továbbképzést tartanának – még nekem is :) A magam részéről élveztem a látogatást, hiszen én sem jutok el minden nap egy piaci céghez :) Köszönjük a szervezést és ha még van ilyen lehetőség akkor azt nagyon hálásan vennénk.

Szűcs Ferenc, Budapesti Innovatív Gimnázium és Szakgimnázium

Jágri Ilona – LogMeIn

A lehetőség szabadság!

Sziasztok kedves Kollégák!

Nem kis szótározás, netes informálódás után sikerült a cikket megírnom, hogy kellően informatív legyen, s a jegyzeteimben szereplő kifejezések maradéktalanul a helyükre kerüljenek. ;) Máris sokat tanultam így a tanév végén…

A Startup Safary utolsó állomásaként érkeztünk meg a LogMeIn budapesti székhelyére, ahol Csudi (Csudutov Csudinka– Mimox) élve a helyzet adta lehetőséggel bemutatta a Security Team menedzserét, Dr. Vinkovits Márkot mint leendő céges kapcsolattartómat.

A LogMeIn kapcsolatot megvalósító szoftvereket fejleszt mint Join.Me, BoldChat, Rescue, LoMeIn Pro, Central, LastPass és a játékos kedvűek körében jólismert Hamatchi. Mára a világ 10 legbefolyásosabb SaaS – Sosftware as a Service – IT globális nagyvállalata között van a 20 éve startupként indult vállalkozás.

Vidéki tanárként 10 óra utazási idővel (Bp.-Mátészalka oda-vissza) kell számolni, így fontos szempont volt a látogatás "tömbösítése". Emailváltások után egy pedagógusnapi megkeresés időpontja rajzolódott ki (június 1.), melyet szakmai ajándékként értékeltem - duplán, mivel az utazás költségét felvállalta intézményünk ;).

Nagyon pozitívan indult a napom! No, nem azért, mert csak 20 percet késett az egyetlen city járatunk a főváros irányába, hanem mert a késésre való tekintettel küldött üzenetemre V. Márk válasz sms-e így kezdődött: "Első napon..." Így a tartósabb mentorkapcsolat reményével érkeztem a patinás Andrássy úti épülethez. Lenyűgözött az a tér, melyben a folyamatosan növekvő cég éli mindennapjait.

A napom szakmai része a Security team daily meeting-jével kezdődött, melyben az éppen homeworking-es kolléga is bekapcsolódott egy videokonferencia keretében. A LeanKit segítségével a korábban betervezett munkák állapotát egyeztették: mi valósult meg, milyen problémák merültek fel - hogyan lenne célszerű kezelni őket -, ilI. ki mit tervez aznapra megoldani. Ezt követően Márkkal körbejártuk a cég néhány emeletét, hol milyen csapat mely szoftvereken dolgozik. (A cég biztonsággal kapcsolatos filozófiáját Márk egy blogbejegyzésében találtam: „We were fortunate to have founders that already considered security a top priority.”)

A Security team munkájával való ismerkedés révén az alábbi fogalmakkal találkoztam: AppSec (Application Security), cSDL (core Secure Development Lifecycle) – az alkalmazásfejlesztés minden lépésében ott legyen a security (az SDL-t a Microsoft vezette be, a saját módosításuk ezen a cSDL, ahol kicsit egyszerűsítették az eredeti modellt), sprintek, review-k, statikus analízis – forráskód analízis a jól ismert hibák feltárására, Threat Modeling kártyajáték (Cornucopia and Elevation of Privilege) – a nem szabványos hibák felderítésére, dinamikus analízis – a webes alkalmazásokon belső rendszeren tesztelve, Pen Test (Penetration Testing – sérülékenység vizsgálat) – black/grey/white box és saját módszertan révén. Az is szóba került, hogy a cég a szoftvereiket használó userek biztonsági résekkel kapcsolatos visszajelzéseit honorálja: a LastPass hibabejelentést pl. konkrét összegekkel, míg más esetben képzési lehetőségekkel. A beszélgetés során szóba került, milyen munkatapasztalattal sikerült a jelenlegi állások elnyerése, illetve milyen üzenete lenne a még iskolapadban ülő jövő informatikusaihoz, akik hasonlóan security (vagy security szemléletű szoftverfejlesztő) irányultságúak. A WebGoat szoftvert, és a wechall.net és a hackthissite.org oldalakat javasolták a security-s gondolkodásmód elsajátítására, csiszolására.

Ebéd után a join.me csapat tagjai mutatták be a szoftverfejlesztés náluk alkalmazott módszereit. A join.me KKV-k számára nyújt távoli együttműködési lehetőséget (VOIP, chat, screen share, video conference). 5-7 fős teamekben a szigorúbb Scrum és a megengedőbb Kanban agilis módszertanokat alkalmazva a Git (social code hosting) használatával folyik a fejlesztő munka. A product owner az ügyfél érdekeit, igényeit szem előtt tartva megfogalmazza a feladatokat, majd ezeket business prioritás alapján sorrendbe rendezi (ez a rendezett lista lesz a product backlog). A csapatok iterációban dolgozzák fel a feladatokat (sprintek, náluk ez két hét). Minden sprintet megelőz egy előkészítés, ahol a csapat megbecsüli a feladat komplexitását (kb egy héttel a következő sprint indulása elött ez pár órás meeting). Sprint indulása előtt van egy planning-nek nevezett megbeszélés, ahol a csapat a product ownerrel közösen megegyezik, hogy mit vállal az induló sprintben. Az iteráció végén a product ownerrel közösen végig mennek a bevállalt elemeken (demozzák, ha lehetséges), valamint a csapat egy retrospektív meetingen megbeszéli, kiértékeli a befejeződött sprintet. Majd kezdődik elölről. Ez a módszertan lehetőséget ad arra, hogy akár menet közben reagáljanak a változó igényekre (mivel két hétre előre van részletes tervezés), illetve az ügyfelektől érkező visszajelzésekhez is rugalmasabban tudnak igazodni. „Ha a félévvel korábbi kódodban nem találsz hibát, nem fejlődtél eleget.” Az üzleti életben a good enough (80%-os készültségi szint) megoldás magában hordozza a szoftver fejlesztéséhez való visszatérés szükségességét mind technikai tartozások, mind innováció kapcsán. A párbeszéd során rengeteg részletet érintő gondolat ért el hozzám, mely révén a szakmai megoldásokon (munkaütemezés, -elosztás, beárazás, tesztelési módok, fejlesztő eszközök, UX - központi szerepe) túl a szakmai együttműködésre is rálátást kaptam, ami egy jó hangulatban folyó hatékony munkakapcsolatot tükröz.

Hogy mi az üzenetük az érdeklődő diákság felé? “Válasszanak egy nyelvet (nincs legjobb nyelv), ismerkedjenek vele, ne csak a szintaktikáját tanulják meg, ismerjék meg az alapjait, működését, előnyeit, korlátait. A legfontosabb, hogy csinálják, keressenek maguknak feladatokat vagy csatlakozzanak be valamilyen open-source projektekbe. Fejlesszenek közösen, a csapatmunka/csapatban dolgozás képessége legalább olyan fontos, mint a programozási tudás.” (Kis Ádám senior software engineer) Webes technológiához pl. az MDN – web docs, ill. NPM oldalait ajánlják. Akár a Processing – animációkészítő vagy Sonic Pi – zeneszerkesztő programot ismerjék meg, vagy fejlesszenek játékot Unity-ben. A lényeg, hogy válasszanak az érdeklődési körüknek megfelelőt, és programozzanak! A befektetett munka során fejlődik majd a programozási logikájuk és egyre nagyobb sikerélményük lesz, és nem mondanak majd le a szoftverfejlesztői pályáról, amit ők igazi kreatív munkának tartanak.

Köszönöm, hogy időt és energiát szántak munkájuk bemutatására és azt a jövőbe mutató lehetőséget, melyben egy közös őszi projekt rajzolódik ki mintegy 15 diák bevonásával. A csapat hozzáállással kapcsolatban azzal a mondattal zárnám, mely a diákok számának meghatározásával kapcsolatban hangzott el: „Tervezzünk inkább plusz létszámot azzal a kockázattal, hogy eljön egy olyan diák is, aki majd mégsem ezt a pályát választja, minthogy otthon maradjon egy olyan, akiből szoftverfejlesztő lehetne!” ☺

Ennyi pozitív impulzus után, még a MÁV is tudott meglepetéssel szolgálni, ugyanis a nap során felmérte az utasigényeket és a hazafelé tartó vonathoz kapcsolt még plusz kocsikat, így állóhely helyett ülve utazhattam. Volt min eltöprengenem az úton… Azt már megszoktam „közismeretis” infotanárként, hogy nem én mondom meg a tutit a diákjaimnak szakmai órákon, de fontosnak érzem, hogy minden nehézség ellenére a csillogás a szemükben megmaradjon, s minél több kérdésükre kapjanak választ. Nagy lelkesedéssel fogadták a felvázolt LogMeIn-es projekt lehetőségét! Várják nagyon!